Gesundheits

Fakten über die Pille müssen bekannt sein

Die Pille ist eine der beiden am häufigsten verwendeten Verhütungsmethoden in den USA (die andere ist die Tubenligatur ). Tatsächlich haben vier von fünf sexuell aktiven Frauen irgendwann in ihrem Leben die Pille eingenommen.1

Wer nutzt die Pille am ehesten?

  • Frauen im Teenageralter und in den Zwanzigern
  • Frauen, die noch nie verheiratet waren
  • Weiße Frauen
  • Frauen, die zusammenleben
  • Frauen, die keine Kinder haben
  • Hochschulabsolventen1

Die Beliebtheit der Pille lässt sich also nicht leugnen. Aber selbst wenn Sie die Pille jeden Tag einnehmen, wissen Sie möglicherweise einige dieser wichtigen Fakten über die Pille nicht.

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Ihre Chancen, schwanger zu werden, sind möglicherweise höher, als Sie denken

Wenn Sie die Pille jeden Tag zur gleichen Zeit einnehmen, beträgt die Wahrscheinlichkeit, schwanger zu werden, 0,3 %, was bedeutet, dass von 100 Frauen, die die Pille ein Jahr lang einnehmen, weniger als eine schwanger wird.2Es kann jedoch sehr schwierig sein, daran zu denken, die Pille jeden Tag einzunehmen, geschweige denn zur gleichen Zeit.

Bei nicht perfekter Anwendung – etwa wenn man eine Pille eines Tages zu spät einnimmt oder die Einnahme ganz vergisst – sinkt die Wirksamkeit auf 91 % (von 100 Frauen, die die Pille ein Jahr lang nicht perfekt anwenden, werden neun schwanger).2

Es gibt einige Tricks, die Ihnen dabei helfen, daran zu denken, die Pille jeden Tag zur gleichen Zeit einzunehmen. Machen Sie die Pille zu einem festen Bestandteil Ihrer Morgenroutine (nehmen Sie sie nach dem Zähneputzen oder wenn Sie Ihren Morgenkaffee ausgetrunken haben). Sie haben eine bessere Chance, morgens daran zu denken, die Pille einzunehmen, da Sie nachts möglicherweise zu müde sind und eher dazu neigen, es zu vergessen. Sie können auch versuchen, eine Verhütungs-App oder einen Alarm zu verwenden, um Sie an die Einnahme Ihrer Pille zu erinnern. Stellen Sie außerdem sicher, dass Sie Ihre Pillenpackung an einem Ort aufbewahren, an dem Sie sie garantiert jeden Tag sehen, beispielsweise neben Ihrer Zahnbürste oder Ihrem Mobiltelefon.

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Die Pille kann Ihren Sexualtrieb beeinträchtigen

Manche Frauen, die die Pille einnehmen, bemerken, dass ihr Sexualtrieb auf Hochtouren läuft, da sie keine Angst mehr vor einer Schwangerschaft haben. Andere Pillenkonsumenten berichten, dass die Pille den gegenteiligen Effekt hat: Sie senkt die Libido und erschwert den Höhepunkt. Ein Grund dafür, dass die Pille Ihr sexuelles Verlangen schwächen kann, ist, dass die Pille Ihren Testosteronspiegel senken kann, das Hormon, das den Sexualtrieb bei allen Geschlechtern antreibt.3

Selbst wenn Sie die Pille absetzen, um die verminderte Libido zu verbessern, kann es mehrere Monate dauern, bis Sie sich von einem pillenbedingten Testosteronrückgang erholt haben. In manchen Fällen kann es sein, dass es nie wieder zu einer Erholung kommt, weil der Spiegel des Sexualhormon-bindenden Globulins nie wieder vollständig auf den Ausgangswert zurückkehrt, so dass der Spiegel des freien Testosterons niedrig bleibt.4

If you notice your libido is taking a nosedive, talk to your healthcare provider to see if you can switch to another pill brand that will hopefully allow your sexual desire to reignite. Remember, you have to give your body three months to adjust to the new pill brand before determining that your sex drive is still in the dumps.

Also, think if there is anything else going on in your life that may be affecting your libido, like stress or any medications you are taking. If all else fails, you may ultimately decide that the pill isn’t the right birth control for you.

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The Pill Has Some Pretty Cool Health Benefits

 

When compared to women who have never used the pill, a 2021 study found that taking the pill for five or more years is linked to a more than 20% lower risk of developing ovarian cancer and an almost 30% lower risk of developing endometrial cancer. For women who took the pill for more than 15 years, the reduction in risk is close to 50% for both cancers. This protection is still seen in women who have stopped taking the pill. There is also an 18% drop in the risk of developing 6colorectal cancer among women who use the pill.

However, there is some increased risk of breast and cervical cancers associated with the pill, so be sure to talk to your healthcare provider about the benefits and risks.7

Besides some cancer protection, the withdrawal bleed that you get when you use the pill is usually less painful than your normal period and doesn’t last as long. The pill can make your period more regular and it may even lead to a 9clearer complexion.

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The More You Weigh, the Less Effective the Pill May Be

If you are overweight or obese, your risk of getting pregnant while using the pill might be higher, though research results are inconsistent. Some research has found a large reduction in effectiveness for women who are overweight or obese (60–70% higher), while other studies found more modest effects, and yet others found little or no effect.10

If you’re concerned that your weight might affect how well the pill works for you, talk to your healthcare provider. A higher-dose pill might be called for, or another form of hormonal contraception, such as an implant.

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You May Have to Try Many Pill Brands Before Finding the Right One

 

The pill is definitely not one size fits all. There are so many kinds and formulations available, and each may affect your body in a different way. Here’s a crash course on pill types:

  • Combination Pills: these have a formulation of estrogen and progestin. Monophasic pills have a fixed dose of these hormones in every pill. In biphasic and triphasic pills, the ratios and/or amount of these hormones change throughout each pill pack.
  • Progestin-Only Pills (also called the mini pill): these pills do not contain any estrogen.

Even among these types of pills, each has a different estrogen dose and type (and dose) of progestin. This means that each brand can affect you differently. This is why it’s very important that you talk to your healthcare provider if you are dealing with bothersome side effects from the pill.

Certain side effects have to do with the amount of estrogen or progestin in the pill, so switching to a different formulation may solve the problem. Keep in mind that you need to be patient. It takes about three months for your body to adjust to the hormones in the pill, so you’ll need to let at least this amount of time go by before you make the decision to switch again.

In July 2023, the Food and Drug Administration (FDA) approved Opill (norgestrel), a progestin-only oral contraceptive, to be sold OTC. Opill is the first and only birth control pill available without a prescription. Before starting a birth control method, it’s a good idea to speak with your healthcare provider, even if your method of choice doesn’t require a prescription.11

11 Sources
  1. Guttmacher Institute. Contraceptive use in the United States by method.
  2. Trussell J. Contraceptive failure in the United States. Contraception. 2011;83(5):397-404. doi:10.1016/j.contraception.2011.01.021
  3. Zethraeus N, Dreber A, Ranehill E, et al. Combined Oral Contraceptives and Sexual Function in Women—a Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Trial. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. 2016;101(11):4046-4053. doi:10.1210/jc.2016-2032‌
  4. Zimmerman Y, Eijkemans MJ, Coelingh Bennink HJ, Blankenstein MA, Fauser BC. The effect of combined oral contraception on testosterone levels in healthy women: a systematic review and meta-analysis. Hum Reprod Update. 2014;20(1):76-105. doi:10.1093/humupd/dmt038
  5. Karlsson T, Johansson T, Höglund J, Ek WE, Johansson Å. Time-dependent effects of oral contraceptive use on breast, ovarian, and endometrial cancers. Cancer Res. 2021;81(4):1153-1162. doi:10.1158/0008-5472.CAN-20-2476
  6. Luan NN, Wu L, Gong TT, Wang YL, Lin B, Wu QJ. Nonlinear reduction in risk for colorectal cancer by oral contraceptive use: a meta-analysis of epidemiological studies. Cancer Causes Control. 2015;26(1):65-78. doi:10.1007/s10552-014-0483-2
  7. National Cancer Institute. Oral contraceptives and cancer risk.
  8. Mendoza N, Lobo P, Lertxundi R, et al. Extended regimens of combined hormonal contraception to reduce symptoms related to withdrawal bleeding and the hormone-free interval: A systematic review of randomised and observational studies. Eur J Contracept Reprod Health Care. 2014;19(5):321-339. doi:10.3109/13625187.2014.927423
  9. Trivedi MK, Shinkai K, Murase JE. A review of hormone-based therapies to treat adult acne vulgaris in women. Int J Womens Dermatol. 2017;3(1):44-52. doi:10.1016/j.ijwd.2017.02.018
  10. Robinson JA, Burke AE. Obesity and hormonal contraceptive efficacy. Womens Health (Lond Engl). 2013;9(5):453-466. doi:10.2217/WHE.13.41
  11. U.S. Food & Drug Administration. FDA Approves First Nonprescription Daily Oral Contraceptive.

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